Oppdatert 16. januar 2011

Bilder-2010 Stiftelsen Mjøsen Lange

Eldre sider: 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009





19. oktober
I dag tirsdag, fikk vi reist tre master, som vi la en mønsås på toppen av. Vi fikk satt opp vinterseilet, men det ble så stort at hele skipet begynte å flytte på seg (Bremsene må nok vedlikeholdes). Jekket bakparten opp på paller for å vatre opp hengeren og unngå at den begynner å seile på land.

18. oktober 2010
Nærmer oss ferdig med første runde med vask og skraping. Gammel Tjætralin løsnet som smør etter opphold i vann med mye vann om bord. Gråfargen i vannet er grønnsåpe!

17. oktober
Wiggo er i gang med høstpussen. Også dette er omtalt i Kongsspeilet. Det er skjelden vi har gjort så mye om høsten, men denne gangen synes det å trenge vedlikehold

Her tar Stig og Wiggo en pause i høstpussen i det fine været på søndag. Skipet er skrapt to ganger innvendig. Det gjenstår ytterlig rengjøring før vi setter opp presenningen.

16. oktober 2010
Mjøsen Lange er landsatt. Etter en fin sesong på Mjøsa med over tyve turer var det på tide å landsette skipet. I kongspeilen står det at skipene skal landsettes når vindene om høsten blir uregjerlig. Det var de tidligere i år, men ikke i dag, tvert om hadde det vært fint med en siste seiltur, men den for komme senere. Nå kommer en rolig periode før vi i april neste år begynner på vårens vakreste eventyr: båtpuss i solskinn med kaffe og lukten av tretjære blandet med lyden av våryre trekkfugler.



Samling med trbåter på skurvenHelgøya
(12. september 2010)
Årets trebåt festival gikk av stabelen andre helg i september. I år hadde vi gleden av å samle tre av båtene på Mjøsa. På lørdag dukket det opp flere bueskyttere. Vi skjøt på blink og lengdeskyting på friområdet. Banen var nok i mimste laget for de dyktigste. Om kvelden lagde Egil og Daniel brannpiler, som de testet ut. Pilene bestod av kull kjerne med linstoff dynket i tennevske stoff og brann pasta.


Bueskyttere klar med brannpilerEtter et par prøveskudd (15MB.mov Daniel) var konklusjonen at pilene måtte brenne en stund for at kullet skulle gløde. Om kvelden kl 7 hadde vi klar syv brannpiler som ble skutt ut på likt i retning kirken på den andre siden av sundet. Seansen er festet til film (11MB.mov). Om kvelden spiste vi vikingsuppe. Neste dag klarnet været opp og etter frokost gikk alle tre båtene sørover til Hovindsholmen hvor vi drakk kaffe. Underveis traff vi en fjerde trebåt bygget på Brumunddal av Skundberg. Den var ny av året, men skulle ikke ro rundt øya i dag.

Tre trebåter ankret opp på Hovindsholmen12Vi fortsatte rundt øyas øst side, hvor motoren til Balder stoppet rett før Bergevika. Fra Nessundet skilte vi lag med Nora, som dro hjem til Lillehammer, mens Mjøsen Lange slepte Balder til Kapp. I bergningslønn fikk vi drivstoff til turen hjemover samt epler og plommer fra hagen

På evi inn Svartevja med vikingskipet Mjøsen Lange. Kastrudborgen speiler seg i vannflatenKastrudborgen (9. september 2010)
Halv seks presis forlot vi brygga og dro oppover i Lågendelta med vikingskipet. Målet var Kastrudborgen. Vi gikk opp "pensjonistveien, og trengte ikke ha med stige og tau, som vi har brukt noen ganger når vi entrer borgen fra sydsiden. Hele formasjonen er perfekt utformet med 5 til 7 meter loddrette fjellknauser rundt hele veien. I nord er det en bratt skråning, og midt på er det rester av en 40 meter lang "bymur"

Vi seiler vikingskipet Mjøsen Lange mot Skibladner for å hilse på detSøndags seiling (5. september 2010)
Helgen har vært kjempefin. Søndag gikk vi ut for å hilse på Skibladner. Den var ankret opp ved brygga og ventet på sine gjester. De hadde vært oppe på Bjørnsons program på Aulestad. Det var nærmest vindstille når vi dro i halv tre tiden. Vi seg sakte ut på Mjøsa og vinden økte. Etter et par fine vendinger hørte vi skipsfløyta. Da snudde vi raskt og seilte mot Skibladner som en hilsen.

Dyktige roere fra Vargstad på vei til kastrudborgen fra folkevandringstidenKastrudborgen (30. august 2010)
Elever fra vargstad var med på rotur fra Mosodden til Kastrudborgen. Tidligere har vi aldri rodd opp elven mot strømmen, men disse elevene var meget dyktige til å holde takten og vi lærte oss å skifte halve mannskapet om gangen når strømmen var på det meste. Vi entret Kastrudborgen den bratte siden (mot sør) uten tau og gikk tilbake gjennom bymuren på nordsiden.


Nytt mannskap i Vikingskipet Mjøsen Lange på vei nordover i mønevannsfjordenMønevann 2010 (29. august 2010)
Årets arrangement på Mønevann var preget av noe nedbør, innimellom solgløttene. Det meste kom om natten. Heldigvis klarnet det opp på søndagen, som er hoveddagen. Tilstrømningen var noe mindre i år, men ikke engasjementet, det var på topp. Mønevann i Lørenskog kommune er en perle i østmarka, det samme er Losbydagene som kommunen arrangerer. Dette er det flotteste sted vi deltar på, Mønevannfjorden passer perfekt og tilstrømningen av publikum er upåklagelig. Roturene gikk ut og inn Mønevannfjorden etter fast mønster, men med stadig nye historier alt etter hva mannskapet ønsket svar på, eller vi ønsket å formidle. Nye avtaler om leksehjelp i 5. klasse ble inngått på løpende bånd. Roturen i 2016 på Mjøsa etter Olav Digres rotur i 1016, ble også annonsert for de som ikke hadde avtaler dette året.

19. august 2010
Søndags seiling: I nydelig vær seilte vi ut på Mjøsa. Under øsing av skipet mistet vi bøtta, men tok det som mann overbord øvelse. Seilte videre til kirken og kjøpte jordbær. Underveis til Bekkodden møtte vi åttringen Nora, med Bjarne som styrmann. Den hadde dratt ut tidligere enn oss. Ute på Vingromhaved løyet vinden noe, så vi la om kursen mot Stranda Camping. Etter forfriskninger i kiosken dro vi tilbake til Vingnes.

14. august 2010
Lørdag seiling (14. august), for å hilse på Skibladner på den siste ordinære rute tur på Mjøsa. Vi dro opp til kirken og satte seil. Vi vinket og Skibladner blåste i fløyten og passasjerene fotograferte!

18. mai 2010
Tirsdag 18. mai, fikk vi skipet av grunn ved å feste tau til masta og skyve baugen inn i strømmen. Da skar skipet ut i strømmen som en oterfjøl og vi fikk rodd det inn ved Svaneredet og hentet dragehode, seil og bensin! I fin vind seilte vi ut fra Svaneredtet og nedover til Vingrom kirke og over til øst siden. Deretter hadde vi et kort forsøk på roing før vi kjørte skipet tilbake med motor

17. mai 2010
Mandag 17. mai, rodde jeg skipet på grunnn! Med sterkj strøm klarte vi ikke nå den andre bredden før vi drev av inn på grunne partier i Lågen. Har fortøyd skipet midlertidig og baserer meg på å få slept den av, mot strømmen

16. mai 2010
Bilde av skipet tidlig søndag morgen, mens det var breddfullt med vann. Speilbilder spiller oss puss noen ganger. synes effekten er flott

13. mai 2010
Torsdag 13. mai; Det ble sjøfart i isteden for himmelfart denne torsdagen. Skipet ble sjøsatt nord for Skibladner brygga, og vi satte på masten. Asbjørn, Toivo og Kristian hjalp til. Nå ligger skipet til trutning vest for Torstadbua, og venter på gjester til helgen. Av skips deler gjenstår det et strøk på tiljer og tofter.

12. mai 2010
Onsdag 12. mai; siste strøk med tjære utvendig og innvendig. Endelig ferdig med tjærepåsmøring. Nå lukter det av alle klærne og håret!. neste trinn er å sjøsette skipet i Mjøsa torsdag 13. mai kl 18. Det blir sjøfart på en himmelfart dag. I Mjøsa er det fjære sjø til langt uti juni, men tom er den ikke.

11. mai 2010
Tirsdag 11. mai: Første strøk med tjæreblanding er lagt på innvendig og utvendig under vannlinjen. Det tok en stor time for to stykker å få stoffet på skipet. Mjøsa stiger sakte, nede i en cm i døgnet (mot 2 cm i timen på god vannføring). Ser frem til sjøsetting før helgen.

6. mai 2010
Torsdag: begynte langsomt, men sikkert, sammen med Wiggo. Etterhvert dukket Aril og Henning opp. Sistnevnte for å levere mer linolje. Vi anser skipet som ferdig skrapt/pusset. I kveld forsøkte vi en nye stålbørste for tre med flat bust. Med ekstra håndtak fikk vi godt grep. har fått oljet skipet innvendig nytt strøk og første strøk utvendig. Nå haster det med å få oljet inn resten, slik at trutne prosessen kan begynne. Målet er fortsatt sjøklart skip til 15. mai. I pausen kom Aril og Henning, som fikk traktert kaffe og vaffler.

5. mai 2010
Onsdags kveld: Tok et strøk nr to med linolje innvendig i fin solnedgang over Gausdals skaret. Det kom en gjeng ungdommer fra Belgia, som fikk en rask innføring i klink bygde trebåter.

4. mai 2010
Torsdag ble en fin, men kald dag, så lenge man jobbet! Det er bra for dugnadsinnsatsen. Frem møte økte igjen med 100%, noe som også hjalp bra. Er ferdig med første strøk innvendig og er godt i gang med å pusse skipet utvendig. Har god erfaring med å bruke stålbørste. 15. mai rykker innpå! Det var også flott å se hele skipet etter å ha tatt av vinterfrakken! Asbjørn har fått festet "stigbrettene på hengeren og satt inn rustfri hylse i draghullet i kjølen for å unngå at den skades ved landdragning

2. mai 2010
God progresjon i det fine søndagsværet. Deltagelsen økte med 100 % og vi anser oss som ferdig innvendig. Vi inviterer interesserte til å fortsette utvendig vedlikehold på tirsdag 4. mai kl 18. Sted Thorstadbua på Lillehammer siden av Vingnesbrua.

29. april 2010
I dag var det hyggeligere å sitte under presenningen (29. april) I fint sollys begynte jeg å skrape under tiljene, og har tatt de fem fremste rommene. Det er fint og tørt under presenningen. Ser frem til å bli ferdig innvendig.

27. april 2010
Det går sakte framover (27 april). 95 av 126 spantehull er renset opp. Skrapt ytterlig innvendig og støsugd.

20. april 2010
Vedlikehold av Mjøsen Lange er i gang (20. april). Målet er at skipet skal være sjøklart til 15. mai.


Mjøsen Lange i vinteropplag på Berget bved TorstadbuaStiftelsen ønsker alle et godt nytt år (18. januar 2009)
Etter mange år på Lillehammer har vikingskipet etablert seg og markert seg på flere måter. Vi vil fortsette med å utvikle miljøet på Lillehammer. Vi ønsker  interesserte å ta kontakt for å utvikle interessen for Norsk jernalder på Lillehammer. Vi trenger i tilegg til skipet mer landbaserte aktiviteter som smeder, treskjærere, skreddere og andre håndverkere fra denne  tidsperioden.