Tilbake
Mjøsen Lange i østerled,
Seiling i Sverige
Rurik-2003    Seiling Sverige    Seiling Åland    Seiling Finnland    Seiling Russland    Marked i St. Petersburg    Logg fra Rurik


Stockholm 5. juli 2003

Vi "nattfraktet" båten over til Stockholm natt til 5. juli. Der sjøsatte vi den på Junibacken og rodde den over til Skeppsholmen, hvor vi hadde fått plass ved siden av skipet Vinga tilhørende  Skeppsholmen folkhögskola.

Vi lastet ombord bagasjen og rigget mast og kjørte inn ny motor. Det kom en del folk innom i løpet av dagen. På ettermiddagen kom familien Thommesen bestående av Ole Mic, Nina, Rolf Jacob og Mons Mical og familiegruppen Laakso bestående av Bente, Rita og Håkon. Med Kai og Ebbe ble vi ni i båten. Erik Imamura kom innom. Han hadde lyst til å være med, men på grunn av ekstra arbeider med Helga Holm, måtte han rette opp skadene på den båten og stå over denne turen. Vi fikk tilbudet om lån av deres kaiplass Lidingö, noe vi takket ja til.  Dan fra Viking Plym var også innom og ønsket oss god reise. Magnus Berglund kom innom. Han viste oss rundt på Stockholmsbriggen og vi la inn første posisjon i loggboken. Videre hjalp han oss med å få levert bil og henger på fergeterminalen. Selv skulle han reise med Viking Plym direkte til Helsingfors, hvor de ville starte sin ferd.

Utstyrt med Draft og Bed and brekfast tilbud i Stockholms skjærgården fra Skärgårdsstiftelsen dro vi av gårde, men ble for blindet av det vi så, måtte vi ringe og be om "ny kurs". Vi kom inn til Lindingö fra vestsiden og måtte ta ned masten for å passere under broen. Göran Egerquist og Gunnilla Fornstål kom med mer papirer og ønsket oss god reise, samt gjenbesøk på Lidingö. Om kvelden rodde vi ut av Stockholms havn på vei til eventyret.

Lidingö 5. juli 2003


Vikingskipet Mjøsen Lange fortøyd ved brygge 8 på Bosö Marina på Lidingö. Middelalderskipet Helga Holm på Bosö marina på  Lidingö

Fra overrekkelsen av gaver som symbol på vennskap mellom vikingskipsgruppene Telja og Mjøsen Lange Frokost før avreise ut i den svenske skjærgården

Når vi ankom marinaen Bosö Båtklubb om kvelden ble vi litt usikre, men innerst fant vi en enslig tom brygge. Helga Holm var tatt på land og brygge (nr 8) var ledig. Marinaen har et vikingskip i sin logo, er medlem av Svenska Varvsförningen som også har et vikingskip i sin logo, noe vi setter pris på. Vi satte opp telt og Kai og Ebbe sov i båten. På Marinaen hadde vi tilgang til dusj og toaletter og vi spiste vår ferdig kjøpte kyllingniste. Neste dag kom Gøran og Gunnilla med mer informasjon, bla om Gjestehavner i Sverige og Finnland og om Waldemars leden. Før avreisen fikk vi overrekt et nytt skipsredskap som symbol på vennskapet mellom Telja og Mjøsen Lange. Det var en avbarket lite tre med to rot grener som kan brukes til å fiske ting opp av vannet eller til å holde venner sammen. I Bed & Breakfast brosjyren sto det om Kolsvik på Yxlan. Jinger Bremberg ville bli kjempeglad om de fikk besøk, opplyste Göran, men hun var ombord på Telja på veg østover på denne tiden.

Kolsvik på Yxlan 6. juli 2003

Overnatting i Kolsvik: To i båten, to i stuge, fire i telt og en på bryggen.

Vi ble anbefalt å seile utenom farledene til de store fergene. På veien utover var det mye småbåt trafikk. Vi passerte også en holme med femti kvite furuer på. I toppen på disse satt det store mengder med skarv, og avføring fra fuglene hadde "kvitfarget alle trærne og holmen. Kun ytterst på noen grener piplet det ut litt grønt bar. Holmen fungerte som et sjømerke. Bildet av huset i Kolsvik var tatt fra vest, mens vi ankom fra øst. Inne på en brygge stod Harald Petterson og vinket, foran det huset vi hadde gjettet på var rette stedet. Vi ble møtt av lokale vikinger og hadde en hyggelig musikkaften om kvelden hvor Harald og to fra vårt mannskap bidro med musikalske innslag.

Seiltrening 7. juli 2003


Neste dag dro vi ut før tolv og hadde på planen å trene på seiling. Vi gikk ut nordvest for Furusund og holdt på et par timer med å gå gjennom stagvending og kuvending samt repeterte navn på tauer og hvilke beskjeder vi gir når. Vi erfarte at vi gjør liten avanse opp mot vinden, men holder høyden. Vi tok en pause i gjestehavnen sør om Kapellskär. Vi slet litt med å finne havnen og passerte Estoniakorset, til minne om de omkomne etter fergekatastrofen i 1994. På selve Kapellskäret er det en gammel kolerakirkegård. Vi hadde tenkt å handle litt i havnen, men det var imidlertid lite å handle, da det kun fantes en liten kiosk, et naturreservat og et slott.

Hillö 7. juli 2003

Vi gikk videre nordover og fant en plass vest på Hillö hvor vi fortøyde på et svaberg. Her satte vi opp jerngryten og lagde en herlig gryterett som gikk ned på høykant. Om kvelden var det øvelser i å lage knuter i blinde og på tid. Vi satte opp et telt, flere lå på svaberget og et par i båten. Så begynte festen, for myggene. Det ble en urolig natt for flere.

Overfart til Åland 8. juli 2003

Dagen etter var vinden fortsatt fra nordøst og seiling var ikke aktuelt. Været var imidlertid fint og vi gikk tidlig ut uten å spise frokost, noe som etter hvert ble standarden. På denne måten kom vi raskere i gang og vi inntok frokosten ombord underveis. Det var lite trafikk over Ålands hav denne dagen. Vi så fergene på lang avstand og tidlig fikk vi øye på masta syd for Marie havn. Det er noe eget å være langt utpå og se horisont alle veier. Vi oppdaget også en tilsvarende mest på Svenskekysten, som vi så helt til vi begynte innseilingen til Mariehamn.

Kai