Nå er kl 18:30 lokal tid her, og jeg har sneket meg inn i pressesenteret. Heldigvis virker vårt telefonnummer og aksess kode vi fikk tusket til oss på Labrador.

Overfarten over Belle Isle sundet gikk greit. Det var lett tåke på morgenen med et par km sikt. Vi startet med en rekke taler og takke seremonier + en velsignelse av flåten av den lokale presten. Her fokuserer de mye på oppgaven Leif Eriksson fikk med å kristne landene i vest.

Kl 8 strek, rodde vi ut av havnen i Redd bay: Krampmacken, Mjøsen Lange, Norstead og Telja. Vi hadde ikke vind til å seile, så vi rodde i tre timer. Farten sank fra 4 til 3 knop, og med en slik progresjon ville vi ikke nå fram før det blir mørkt. Vi satte seil, men med flau vind flyttet båten seg kun med 2 knops fart. Etter 4 timer ble det bestemt å øke tempoet. Telja og Krampmacken tatt i buksering av en følgebåt, mens Mjøsen Lange startet sin innmonterte utenbordsmotor og kjørte og seilte et par timer før vi tok ned seilet. Da sank farten med over en knop. Vi ble varslet om en lastebåt når vi krysset trafikkplanen for sundet. Den kom med 18 knops fart aktenom vårt skip.

Været letnet etter hvert, og vi så masse hval og delfiner når vi ankom spissen av Newfoundland. I horisonten gled et isfjell. Etter 10 timer på sjøen ankom vi en østvendt bukt øst for lanse aux Meadows. Christian og Ronny ble igjen sammen med mannskap fra tre andre båter. Vi ankom den nye vikingleiren sent om kvelden, hvor vi satte opp lavvoene våre. I leiren lå det fire vikingskip til. Nå mangler det tre: Islendingur, Snorri og Glad. Den siste kommer i natt, den nest siste i kveld og den første kommer kl 15:07 i morgen

Kl 9 idag hadde vi kapteinmøte , hvor vi diskuterte ulike muligheter for innseiling den 28. Etter møtet dro vi ut på fjorden og kjørte mulige og umulige seilingsplaner, så på undervannskjær og diskuterte vind og havstrømmer. Det er ikke en lett fjord å navigere på, men Ebbe har med seg mye maritime hjelpemidler som GPS og VHF som letter navigeringen.

Befaringen var ferdig kl 16. Vi har blitt enige om å flytte innseilingen mere vest til Sacered Island ute i havet. Dette på bakgrunn av dagens værmelding som varsler fortsatt syd vestlig vind.

Mens vi var ute kom et Cruisebåt fra Norge, Seaborn Sun, og ankret opp vest for leiren. Arrangementene på land vet vi lite om, da vi har lange økter på sjøen. De har bygget opp et stort båthus, langhus, kirke og et mindre hus. I enden er det en stor plass hvor ulike arrangementer skal foregå. I morgen vil vi etter innseilingen kanskje fortsette med seiling, da det på arrangørsiden er lagt lite tilrette for landgang for alle båtene.

Vi har annonsert avdukning av runestenen på lørdag formiddag. Rune risseren har ennå ikke dukket opp, men vi regner med å få til noe med egne krefter sammen med Norges ambassadør i Canada. Vi blir stoppet overalt og spurt om alt innen vikingtid.

Nærmest leiren ved havet lever en 70 årig gammel mann. han har en geit og noen høner tuslende rundt. Han hjalp Helge Ingstad på 60 tallet og er meget godt fornøyd med konsekvensene av dette funnet. Ungdom har nå fått utdannelse og næringsgrunnlaget har fått flere bein å stå på. Han selger ullsokker, og jeg mangler et par til seremonien i morgen som jeg skal kjøpe av han.

Vi gleder oss enormt til morgendagen.

Med vennlig hilsen

Kai Gjessing

som gjerne tar i mot spørsmål på Internett

Kai og Ebbe under overfarten på Belle Isle strait

Midt på bildet kan en se de to lavvoene vi sov i. I bakgrunnen ligger Grat Sacred Island hvor vi skal starte seilingen inn til Norestead.

Harald og Geir ror. De ønsker seg vind til å seile i men den ble ikke sterk nok

Ebbe diskuterer sikkerhet med Scott Burden

Telja ror ut i Belle Isle stredet tidlig i morgentåken, som varte halve dagen