Hei

Klokken er 02.00 lokaltid Vi har hatt kapteinmøte med skipper Paul Compton og båtkoordintor Scott Burden. Vi har gått gjennom seilingsplanen og alle eventualiteter. Vi skal seile ca 40 sjømil hvor vi vil passere to nes med strømforhold som kan bli krevende avhengig av strøm og vind. Det første ligger sydøst for Red Bay og heter Cape Norman. Det ligger halvveis av den strekningen vi skal seile.

Væremeldingen for morgendagen ser bra ut. I dag har det vært tåke mer eller mindre hele dagen. Den er spådd at den vil lette i morgen. Første halvdel av turen kan bli den mest krevende sikkerhetsmessig, da vi vil krysse det sterkt trafikkerte stredet. Stredet fikk nye trafikkregler i fjor og området er strengt regulert på linje med den engelske kanal.

På neste halvdel av overfarten vil vi seile langs nordsiden av Newfoundland fram til Quirpon Island. Høyeste punkt er 502 meter. Her vil vi fortøye skipene i en lun havn, Degrat Harbour, som tidevannet ikke "når". Nord på øya ved Cape Bauld er det andre sikkerhets messige utfordringen. her blir det rippel sjø og strømings sjø avhengig av tidevannet. Værste tilfellet kan bli meget kraftig. Det er ingen overnattings fasiliteter på øya, så vi vil basere oss på å ha et par som kan overnatte i båten, mens resten av mannskapet reiser inn til Norstead leiren 40 minutter unna med fiskebåt. Leiren ligger 2 km ved siden av stedet helge og Anne Stine Ingstad fant Leifsbuene. På den siste delen av reisen vil vi passere leirområdet i horisonten.

Vi sover på skolen i Red Bay. Hvert skips mannskap her att eller to klasserom til rådighet. Vi har fått fantastisk fin service med servering av frokost og middag tre forskjellige steder på Labrador kysten. Befolkningen er meget gjestfrie. Maten er kraftig og solid. Vi er i9kke vant til å spise stekt kjøttpålegg og poteter til frokost. Det er også en del tilreisende turister som ønsker å se skipene. Vi går kledd daglig i vikingkostyme og får mange henvendelser om båter, vikingtid og om de kan ta bilde av oss sammen med noen barne ol. I dag, tirsdag har fire fra vårt mannskap vært på fisketur. To av de, Sigrun og Christian fikk laks i Pinware river. Fra bussen kunne vi se laksen hoppe i fossen. Laksefiske har tatt seg opp etter flere år med liten bestand.

Fra nyhetene i avisen "Northern pen" fikk skipet vårt plass på første siden. Vi tror nok at båten våres får den oppmerksomheten den fortjener. Ved sjøsetting av den nederlandske båten ble stevnen skadet. Omfanget er ukjent. Avisen er ellers full av viking stoff. Tor Jacobsen fra kulturstua i Ro har markert seg med sin trelur. Han fikk en egen omtale med bilde i avisen. Luren høres og synes. Den var litt vanskelig å få med gjennom innsjekkingen, siden den var for lang for standarden, men ved å spille litt på den, passerte den. Trafikkmønstret på veiene er også regulert framover for å håndtere mengden av tilreisende. Det samme er det på sjøen. Der er båttrafikken nord på Newfoundland strengt regulert.

Vi gleder oss til overfarten i morgen og fem skip vil ha tre følgebåter som tar med overtallig mannskap og ekstra bagasje. I leiren vil telefon og internettforbindelsen bli bedre enn den er her, men jeg tror det kan ta et par dager før jeg når gjennom med neste e.-post melding

Vi ror båten i posisjon for seiling i Red Bay på Labradorkysten

Vi seiler inn til tettstedet Red Bay

Vi seiler fra utsettings havnen til Red Bay

Den amerikanske vikingbåten på land

Sjøsetting av Mjøsen Lange i Lanse aux diable