Oppdatert 25. oktober 2009

Bilder-09 Stiftelsen Mjøsen Lange

Eldre sider: 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008

Vinterlagring
Skipet er satt opp på Berget for vinteropplag sesongen 2009/2010. Skipet går inn i et nytt decennium og interessen for norsk jernalder er svakt stigende. Stadig nye vikinglag etablerer seg, og norsk rosport
Etter ti år på Lillehammer har vikingskipet etablert seg og markert seg på flere måter. Vi vil fortsette med å utvikle miljøet på Lillehammer. Vi ønsker alle interesserte å ta kontakt.

Skipet er landsattLandsetting
(16. oktober 2009)
7. klasse ved Vingrom skole var med på landsettingen. skroget er vasket og mast og årer er satt inn i naustet. Skipet står parkert på Fløterodden så lenge.

Publikum over allt som ønsker å ro vikingskipMønevann 2009
(30. august 2009)
Med opphold i regnværet i all publikums roing er vi kjempefornøyd med arrsangøren, Lørenskog kommune. De har holdt på  17 år og dette er det mest fantastiske arrangementet vi deltar på. Den landfaste delen to Borg seg av som vanlig med pinnebrød, suppe og bueskyting.

Rita seiler i fin ettermiddagsvind utover MønevannsfjordenBursdag (4. juli 2009)
I nydelig sommervær seilte vi avsted fra Vingnes. Vinden kom i "bølger". Etterhevrt avtok vinden og vi gikk inn i Vingromdammen. Her smakte vi på nybakt brød og fin champagne. Kvelden var lys, solnedgangen flott og bursdagsbarnet strålte.

Solid mannskap ombord i vikingskipet Mjøsen Lange. I horisonten på babord skimtes Skibladner.Jomfrutur
(4. juli 2009)
Med 15 voksne og tre barn ble det en fullsatt jomfrutur. Vi gikk sørover forbi kirken for å vente på Skibladner. Seilvinden avtok, og før Skibladner returnerte, tok vi ned seilket og begynnte å ro. Det var en varm dag, og etterhvert badet flere av mannskapet.

Ekstra vedlikehold før sesongstart.Mer vedlikehold
(30. juni 2009)
Etter sjøsetting ble det oppdaget sprekker i nederste bordgang. Årer mast og ror ble oljet og på tre årer og på styrebordet ble lær sydd fast på nytt. Kort tid igjen til Jomfrutur.

Skipet Mjøsen Lange er sjøsatt og flyter flottSjøsetting
(18. juni 2009)
Etter en meget lang sesong på land, ble skipet tofter og tiljene ferdig onsdag 17. juni. På torsdag ble skipet sjøsatt i Mjøsa og vi ryddet på plass inne i naustet og satte tiljer, tofter og mastefisk inn i naustet.

Ivrige båtpussere i gang med vår vedlikehold på skipet Mjøsen Lange12Vårpuss (13.-17. juni 2009)
Skipssmed Jacob Helset i Bjørkedalen byttet to bordganger, som var sprukket. Vårpussen kom meget sent i gang i år. Interessen for skipet blandt medlemmene er lav, men med god hjelp utenfra fikk vi gjort ferdig skipet, dog med et uheldig avbrekk i vår pussen er skipet ferdig.

Vikingskipet er ferdig vølt, og er klar til å reise tilbake til LillehammerSkipet er ferdig reparert (2. mai 2009)
Bestillt service er utført. Nye bordganger er satt inn til erstatning for de som har sprekt og feste til styrebordet er "oppgradert", og skipet er etter vårpuss klar til nye oppdrag.

Skipet trekkes inn i båtbyggeriet til jacob helset for serviceService på skipet (28. april 2009)
Vi kontaktet båtbygger Jacob Helset i Bjørkedalen før påske og bestillte service på skipet. Et par bordganger har fått sprekker, styrebord feste i skroget har fått slitasjeskader, og vil bli erstattet med "ring-kule" som gjør roret mere smidig. Noen tiljer og en tofte trenger også "tilpassninger". Etter service må vi foreta vårpuss.

Vikingskipet er tatt ut av naustet på FåbergBåtuttak (18. april 2009)
Etter et snaut halvår i naustet på Fåberg, tok vi ut skipet. I år var bakken tint, og det var lett å få skipet ut av naustet. Naustet er luftig og ypperlig egnet for vinterlagring. Etter service på skipet må vi utføre vårpuss når det kommer tilbake.

Hyggekveld med bilder fra aktiviteter i 2008Hyggekveld (23. mars 2009)
Etter ting møte spiste vi elgsuppe fra Kulturstua i Ro, sammen med godt brød og øl. På skjermen så vi på bilder på aktiviteter skipet har vært med på i 2008.

Tingmøte i Stiftelsen Mjøsen langeTingmøte i Stiftelsen (23. mars 2009)
Tingmøte ble avholdt i Lillehammer bryggeri, og ved siden av årsmelding, regnskap og budsjett, så vi på hvilke mulige aktiviteter vi vil delta på i 2009.

Paralellseiling med SkibladnerStiftelsen ønsker alle godt nytt år (14. mars 2009)
Vi ser fram til 15 årsjubileet i 2011. Vi satser på en fin sesong på Lillehammerfjorden. Vi ønsker å markere oss på innlandshavet. Ta kontakt.